FUJINON XF 50mm f/1 R WR – první na světě

XF 50mm f/1 R WR (76mm po přepočtu na kinofilmové políčko) je první objektiv na světě pro bezzrcadlový systém se světelností f/1 a autofokusem. FUJIFILM se tímto objektivem dostává do nových končin a osobně doufám, že je to začátek řady f/1 objektivů, které by mohly uspokojit nejnáročnější skupinu FUJI fotografů. 

S jeho vznikem to nebylo tak snadné, protože ještě v roce 2019 byl vyvíjen objektiv XF 33mm f/1. Před pár měsíci se ale FUJIFILM rozhodl, že lepší bude vyrobit v roce 2020 XF 50mm f/1. Důvodem bylo, že 50mm verzi bylo možné vyvinout o cca třetinu menší a lehčí. I tak tento objektiv váží celých 845g.

Všechny zkušenosti se počítají a v létě 2020 si FUJIFILM zaregistroval další tři nové patenty na objektivy 30mm, 33mm a 35mm se světelností f/1, takže stále věřím že 50mm nebude jediná f/1 ve stáji značky FUJIFILM. 

O precizní automatické ostření se stará DC motor ostření, který má za úkol posouvat ostřícím členem. DC ostření využívá elektromagnetický posun. Krokový motor ostření nepřicházel v úvahu, protože ten má limit ve váze, kterou dokáže posouvat. Je potřeba ale zmínit, že DC motor je při funkci slyšitelný. Nijak výrazně, ale nejedná se o zcela neslyšný systém ostření. Druhá věc, které jsem si všiml je „náběh“ kdy je po zapnutí potřeba malá chvilka na plnou aktivaci. Může se jednat i o to, že má X-Pro3 ještě nedostala aktualizaci těla pro tento konkrétní objektiv.

Autofokus je rychlý a naprosto přesný. I podle slov FUJIFILMU je rychlejší než u XF 56mm f/1.2 R. Ostřící kroužek má vyšší jemnost, která je vyjádřena 120° rotace. To znamená, že je nejen ruční ostření například u videa mnohem přesnější, ale i autofokus ze 120° rotace těží až 8x zvýšenou přesností a vylučuje tak fenomén posunu ostření (focus shift). 

Minimální clona objektivu je f/1, což znamená minimální hloubku ostrosti. Jaká to je ale hloubka ostrosti v reálných podmínkách? Ostříme-li na 2m, tak je hloubka ostrosti u:    

XF 50mm f/1            6 cm    

XF 56mm f/1.2         6 cm    

XF 50mm f/2            12 cm

Jak vidíte, tak hloubka ostrosti (DOF) je u prvních dvou objektivů identická. Je to kvůli tomu, že rozdíl ve světelnosti f/1 a f/1.2 není zas tak velký a delší ohnisko o 6mm snižuje DOF. 

Důležitější než samotná hloubka ostrosti je přechod z ostrosti do rozostření. Největší síla prémiových objektivů je v tom, že přechod je bez ztráty hran, ostrosti v ploše obrazu a dalších negativ v rozostření jako je například dvojení hran. Už při prvním zkoušení je jasné, že FUJIFILM udělal to nejlepší co mohl a přechod z rozostření do ostrosti a naopak je lineární. Moje zkušenost s některými extrémně světelnými manuálními objektivy byla taková, že přechod byl více skokový. Výsledným efektem byla vysoká ztráta hran. Všem těmto negativům se dle mého názoru XF 50mm f/1 povedlo efektivně vyhnout. 

Bokeh je kategorie sama pro sebe. Musím se přiznat, že to není parametr, který bych primárně u objektivu řešil, ale FUJIFILM se zaměřil na to, aby se fyzicky clony otevíraly co nejvíce do pravidelného kruhu. Bokeh u XF 50mm f/1 považuji za velmi jemný a nerušivý. Nečekejte žádné obří “kruhy” v rozostřeném pozadí jako u retro Petzvalů nebo něco podobného. Za plus beru i absenci výrazné vinětace.

Na testovacím obrazci jsem si udělal snímky ze všech „padesátek“ (XF50mm f/1, XF56mm f/1.2 a XF50mm f/2), a to krokově po všech clonách. Zcela nepřekvapivě se mi jeví optický výkon nejvyšší u XF 50mm f/1. Rozdíl od 56mm není na obrazci propastný, ale je poznat, že po celé ploše je nový objektiv o něco lepší. Nejsilnější rozdíl vnímám v přenosu detailů (psát o tom budu i níže). Když se posuneme ze středu do krajů, tak se pomyslné nůžky rozevírají více a XF 50mm f/1 je výrazně lepší. Jako outsider v tomto příběhu figuruje XF 50mm f/2, která je vynikající na plně otevřeném konci, ale o to více ztrácí, když začnete objektiv clonit. 

Jako největší sílu objektivu XF 50mm f/1 R WR považuji přenos detailů. Osobně si myslím, že se jedná o objektiv, která je designovaný na více Mpix, než kolik aktuální FUJIFILM fotoaparát mají. Podobný příběh už známe u řady GF objektivů, které byly hned od prvopočátku designovány pro snímač se 100Mpix, a to čtyři roky před vydáním GFX100s. Podobně vnímám XF 50mm f/1, protože přenos detailů na mé X-Pro3 byla na vyšší úrovni než s mým retro XF 35mm f/1.4 R. Může se jednat jen o placebo efekt a doufám, že se v čase ukáže, jestli se pletu. 

Expoziční trojúhelník je věc, která funguje a bude fungovat vždycky. Maximální světelnost nejen zlepšuje expoziční hodnoty, ale u posledních modelů zvedá citlivost ostření. Například X-Pro3 dosahuje citlivosti ostření s objektivy f/1.4 -6EV a nově s objektivem XF 50mm f/1 se zvedá citlivost ostření na -7EV. Co to znamená v reálném světě? Jednoduše řečeno ještě lepší ostření v šeru a za špatných světelných podmínek. Ostření u FUJI funguje tak, že objektiv otevře clonu do maximální hodnoty, zaostří a až poté se objektiv zase přicloní, dle nastavené clony objektivu (například f/4). 

Zpracování je zcela perfektní. Objektiv je velký a poměrně těžký. Působí rozhodně prémiovým dojmem. Jeho úprava nese označení WR, což znamená utěsnění na 11 místech proti vniknutí vlhkosti a prachu. Bezproblémově ho lze používat do teploty -10 °C.

Závěr

Nový FUJINON XF 50mm f/1 R WR je prémiovým, extrémně světelným objektivem, který svou hlavní sílu ukazuje při portrétní fotografii. Mezi jeho silné stránky patří perfektní autofokus, kresba objektivu, vysoká hranová ostrost a bezproblémová použitelnost napříč všemi clonovými čísly objektivu. Jako slabou stránku můžeme brát velikost a váhu, ale to je cesta, kterou si FUJIFILM zvolil již dávno. Směr, který si firma vybrala, je vyrábět kvalitní objektivy z kvalitních materiálů. Je samozřejmě možné vyrábět menší světelné objektivy, ale optické vady by musel kompenzovat procesor ve fotoaparátu.

A kdo je tedy budoucím majitelem XF 50mm f/1 R WR? Jsou to lidé, kteří chtějí nejvyšší kvalitu a nevadí jim rozměry tohoto objektivu. 

Až čas ukáže, zda bude tento objektiv ikonickým a tedy snadno rozpoznatelným, stejně jako například Pentax 67 s Takumar 105mm f/2.4.

Kompatibilita

XF 50mm f/1 R WR je kompatibilní se všemi fotoaparáty s bajonetem FUJI-X, včetně těch nejstarších modelů této řady, jako je například X-Pro1 nebo X-T1. Rychlost ostření je přímo závislá na generaci fotoaparátu. Nejlepší výsledky tedy získáte s X-T4 nebo X-Pro3.  

Optická soustava

12 optických členů v 9 skupinách s jedním asférickým členem a dvěma ED členy, díky kterým je optimálně korigována sférická aberace. 

Velikost a váha 

103,5mm

845g 

Máte nějaké dotazy? Můžete mi napsat třeba na mém INSTAGRAMU.

Pavel Vávra

Facebook Comments
(Visited 1 287 time, 1 visit today)
Sdílejte
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • 74
  •  
  •  

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.


*


*

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..