článek Jirky Růžka o životě s FUJI
a porovnání bezzrcadlovka vs zrcadlovka
Tento článek je reakcí na nedávnou úvahu Martina Kamína, porovnávající zrcadlovky s bezzrcadlovkami. Vyjadřuje se obecně k problematice, já konkrétně k jeho argumentům, nejde mi ale o vyvolání nějaké „flame war„, jen stejně jako on předkládám svůj pohled na věc.
Důvody, proč jsem prodal zrcadlovku a přešel na systém Fujifilm X, jsem popsal v lednovém článku. Shrnul jsem v něm vše pro mne důležité a nic na tom neměním ani po půl roce.
Martin je zkušený fotograf s velkým přehledem a jak sám píše, za posledních 12 měsíců mu prošlo rukama asi 15 různých bezzrcadlovek (celý článek zde). A právě v tom prošlo rukama vidím problém. Mýma rukama prošlo jen asi 5 nebo 7 bezzrcadlovek, ale jen s jednou přes půl roku trvale pracuji a jsem schopen se k ní zasvěceněji vyjádřit. Ostatní jsem držel v ruce pár minut, hodin nebo dní a to je málo na jakékoliv objektivní hodnocení. Za tak krátkou dobu nejen že si nemohu zvyknout na odlišný způsob ovládání, ale už vůbec nemám šanci objevit veškeré výhody a nedostatky, skryté někdy hluboko pod kapotou prvních dojmů.
Po více než půlroce s Fujifilm X-E1 si tedy dovolím shrnout své dojmy a poznatky. Detailně budu posuzovat pouze tento fotoaparát do té míry, do jaké jsem měl zatím možnost ho poznat a pochopit. O některé další se jen otřu na základě toho, co jsem s nimi zažil nebo i jen vyčetl, k jiným se nebudu vyjadřovat vůbec, protože mne nezajímají a nic o nich tedy nevím. Martinův článek mi poslouží jako osnova, od které se v libovolné chvíli odkloním podle momentální potřeby.
HLAVNÍ HRÁČI
Už v začátku se z mého pohledu míchají hrušky s jablky. Srovnávat například Nikon 1 se Sony A7R je jako srovnání Trabanta a Mini (obě jsou malá auta). Pokud chci vyměnit jeden systém za druhý, měl bych uvažovat pouze o stejné nebo vyšší kategorii, takže z hlavních hráčů mi ve hře zůstává pouze Fujifilm a Sony, možná Pentax, ale o něm mi chybí informace. A jak z toho seznamu mohla vypadnout Leica? Není to proto, že o ní se nediskutuje?
ERGONOMIE
JAK SE DRŽÍ A OVLÁDÁ
I tady začnu tím, že když vyřadíme low-end kamery typu Nikon 1, nevidím zásadní problémy. Velikost je jasná, pro toho, kdo si ke každé zrcadlovce jako první dokoupí grip, budou všechny bezzrcadlovky malé. Pro mne je velikost a hmotnost Fuji výhodou. Digitální zrcadlovky naopak drží trend větší = lepší, ale srovnejte je s velikostí kinofilmových fotoaparátů Zenit, Practica a jiných, nebo dálkoměrů jako je Leica, Bessa, Kiev, Hi-Matic – posledně jmenovaný mám doma a je menší než Fuji X-E1, přesto je to skvělý fotoaparát. Velikost a hmotnost profesionálních D-SLR mi spíš připomíná středoformátový Pentacon-Six. V ateliéru klidně, ale proč bych se s něčím takovým měl tahat, když nemusím?
Naopak Fuji nosím pořád u sebe, to předtím opravdu nešlo. Jen pro test – není důvod to všechno tahat – jsem do Domke F2 naskládal X-E1, 8 objektivů (3 Fujinony, 4 ruské -samé železo- se závitem M42 a 1 CCTV) a různé příslušenství (clony, redukce, filtry, nabíječku atd.) a dostal jsem se na 3,4 kg i s taškou, která sama váží 1,4 kg. Z toho nejtěžší byl objektiv Fujinon 56/1.2 s nějakými 400 gramy. Navíc jsou objektivy tak malé, že se vejdou do postranních kapes a vnitřní prostor brašny je pořád volný, takže můžu přidat třeba 2 litry vína :)
Ještě k velikosti objektivů – ty nové od Fuji jsou větší, než staré M42, jestli jsme na Zenitech fotili menšími, v čem je tedy problém? Opět toužíme po velikosti? Já ne.
Ovládání Fuji je intuitivní a blíž analogu, než mají současné zrcadlovky (clonový kroužek na objektivech, kolečka na čas, EV, u X-T1 i na ISO), rychlé volby v menu, uložení různých nastavení, programovatelná tlačítka atd.. A musel bych mít nasazené palčáky, abych měl problém s velikostí tlačítek.
Dokoupil jsem si grip na palec – malá vychytávka, ale pořádně opřený palec dodá obrovskou stabilitu a pevnost držení – a konkávní soft-release tlačítko, umožňující citlivější ovládání spouště. A hlavně dodá černo-stříbrnému fotoaparátu červený prvek :)
Jestli si někdy koupím grip s polštářkem do hrsti, bude to spíš z rozmaru, nechybí mi. Kdybych byl třeba novinář, asi bych řešil nutnost gripu pro vertikální focení, ale nejsem, nemusím … Ani na D700 jsem ho nepoužíval.
JAK SE DO NĚJ KOUKÁ
Už jsem psal v minulém článku, že když jsem se poprvé podíval do EVF (elektronického hledáčku), přišlo mi to hrozné. Během několika hodin jsem z něho byl nadšený. Hledáček je kvalitní, pokrývá 100 % obrazu a ukazuje aktuální expozici, tedy nemusím dělat zkušební fotku, ale už před ní vidím, jestli mám světla málo nebo moc.
ŠUM (A KVALITA OBRAZU)
V pohodě. Je mi líto (vlastně není, naopak), ale tady je Fuji vítěz. A to i dnes už výběhový model X-E1, který v bazarech stojí kolem 10000, nový cca 20000. Nikon D4 za 130000 na tom není lépe.
Klikněte, dosaďte si libovolný fotoaparát a příslušné ISO a porovnávejte.
Fígl obrazové kvality Fuji je v tom, že nepoužívá tzv. Bayerovu masku s pravidelně se opakujícím 2×2 vzorkem RGBG. Fuji namísto toho používá vlastní filtr s matricí 6×6, v níž je pořadí barev poskládáno náhodně. Díky tomu není jeho X-Trans snímač tolik citlivý na vznik moiré a proto bylo možné odstranitanti-aliasing filtr, který funguje na bázi mírného rozostření – výsledkem je fotografie s detailnější kresbou a díky náhodnému rozložení barevných prvků i menší šum, který navíc nepůsobí tak digitálně, ale víc se charakterem blíží filmovému zrnu. V rozsáhlé recenziFujifilm X-T1 versus Nikon Df dosahuje v grafu rozlišení Fuji hodnoty 32 proti Nikonu s 28 a v dynamickém rozsahu při vyšších hodnotách ISO vede o 1 EV.
Ke kvalitě obrazu Fujifilm je nutno dodat, že obrazová kvalita fotoaparátů X100S, X-E1, X-E2, X-Pro1 a X-T1 je shodná s jednou výjimkou a to je nejnovější model X-T1, který posunul hranici kvality při fotografování na vysoké ISO o další stupeň – kvalita jeho fotografií pořízených při ISO 12800 připomíná kvalitu ISO 6400 u ostatních zmíněných přístrojů.
Fujifilm X-E1 + Fujinon XF 23mm/1.4
OBJEKTIVY – CHYBÍ KVALITNÍ SVĚTELNÁ SKLA
Pořídil jsem si objektivy Fujinon XF 14mm/2.8, XF 23mm/1.4 a XF 56mm/1.2. Které z nich je málo světelné a málo kvalitní? Nemám v úmyslu kupovat 35/1.4 ani nově ohlášený 16/1.4.
Řada objektivů Fujinon se vesele rozrůstá a na výběr nejsou jen objektivy Fujifilm, ale i Zeiss nebo Samyang, přes různé redukce je možné použít prakticky cokoliv. Já jsem si koupil několik starých M42 objektivů s krásnou kresbou za srandovní ceny. Protože jsou manuální, nemám v plánu používat je příliš pro důležitá focení, spíš pro radost. S Nikonem jsem musel všechny manuální objektivy prodat, protože nemám oči jako ostříž a měl jsem přespříliš odpadu. Fuji má tzv. focus peaking, při němž se ostré části obrazu jakoby rozzáří a díky tomu si opět mohu dovolit fotit s kvalitními manuálními skly, kterých jsou kolem tisíce za ceny od 300 do 3000 korun.
V Martinově článku je zmiňovaná i cena: „Kolik světelných skel f/1.4 na bezzrcadlovky si koupíte pod 10 tisíc?„. Kvalitní objektivy Fujinon stojí přibližně od 15 do 28 tisíc. To nejsou malé peníze a Fuji skutečně nemá v nabídce např. obdobu 50/1.8 za 3000 jako Canon nebo Nikon. na druhou stranu se jedná o objektivy nejvyšší kvality a srovnáme-li třeba Fujinon XF 56/1.2 R za 28000 a Nikon 58/1.4G za 43000, kdo je vítěz? Navíc všechny recenze na Fuji jsou plné superlativ a sám mohu potvrdit, že na plnou díru (F1.2) je krásně ostrý i v rozích, v recenzích na Nikon čtu věci jako „rozčarování“ a „hodně měkký„.
Ano, každý z mých Fujifilm objektivů stál přes 20000, ale berme v úvahu, že ve srovnání s Canonem, Nikonem a jinými jsem ušetřil cca 50000 za tělo. I představa, že za 10, 15, 20 tisíc si mohu pořídit druhé tělo je lákavá a i kdyby se válelo půl roku doma, nebude to bolet a nutit k přemýšlení, jako když nám tu ležela dvě těla D700.
A všechny mé Fuji objektivy jsou stejně kvalitní nebo kvalitnější (část kvality má na svědomí X-Trans snímač, ať to nesvádíme jen na objektivy) než cokoliv, s čím jsem kdy fotil na Nikonu.
A mimochodem – nikdy jsem nepotkal nové 1.4 objektivy pro Nikon pod 10000.
OSTŘENÍ
RYCHLOST OSTŘENÍ
Ano, tady mají zrcadlovky navrch. V případě Fuji je to ale o těle, ne o sklech, všechny 3 Fuji objektivy mám dostatečně rychlé.
Pamatuji si i z dob Nikonu na bloudivá a věčně hledající skla, např. různé Sigmy.
Fuji není pomalý, rozdíl je v tom, že zrcadlovky jsou „okamžité“. A zjednodušeně a zaokrouhleně, trvá-li jedna věc 0,1 sekundy, nic to není. Ale když druhá a třetí bude trvat stejně dlouho, jsme už na třetině sekundy a to už může znamenat ztracenou fotku. Jenže já takové věci nefotím a pokud se nepletu, tak ty, Martine, fotíš převážně krajinu a lidi, takže taky nevím, k čemu je ti v 90 % potřebná ta okamžitost.
Schválně jsem vzal Fuji do jiných podmínek, na akci, kde se to hemžilo lidmi a akcí a bylo nutné zamířit a vyfotit. Navíc to bylo ve večerních hodinách, už po soumraku, pouze při pouličním osvětlení. Často jsem to musel vzdát, akce utekla nebo mi někdo vlezl do záběru. Ale říkám, bylo to za tmy a i s Nikonem jsem podobně přišel o spoustu fotek, žádný drastický rozdíl jsem nezaznamenal. A ve dne je ten rozdíl naprosto neznatelný, rychlost je skvělá, i když ne stejná.
Přesto kdybych dělal novinařinu nebo třeba sportovní fotografii, držel bych se asi zrcadlovky. Jenže nefotím. Na druhou stranu se podívejte, jaké šílenosti fotí Jára Sijka s prastarým a snad nejpomalejším modelem X100 (vlastně fotil, teď už přešel na X100S). Nechápou to ani lidi od Fujifilmu, X100 je pro ně dávno vyjetý olej (podobně jako moje X-E1:)…
ERGONOMIE A PŘESNOST OSTŘENÍ
Kde jsou ty doby, kdy jsem na Nikonu honil 51 ostřicích bodů kolem středu fotky a v krajích nic (viz obrázek). Současných 49 na Fuji je rozloženo po celé ploše až do rohů – paráda! Navíc mám k dispozici 5 velikostí ostřicího bodu, takže můžu ovlivňovat i přesnost (taky znáte ostré uši místo očí?) a pro změnu velikosti nemusím do menu, vlastně vůbec nemusím sundat oko z hledáčku, je to po ruce, rychlé a jednoduché.
ENERGIE
Ano, výdrž baterek je (hodně slušně řečeno) průser pro každého, kdo si zvykl na výdrž zrcadlovek. Pro Nikon jsem jednou za čas nabil 3 baterky a pak jsem je kdykoliv vzal a šel fotit, neřešil jsem, kolik v každé zbývá. Na Fuji musím. Originál baterka stojí cca 1500, čínský neoriginál 150 korun. Není to problém, když mám 3. Ale musím mít opravdu aspoň dvě u sebe, nikdy nevím, kdy ta jedna dojde. Tady je co dohánět. V zimě je to ještě horší díky mrazu.
… STAČÍ
Tolik k Martinovu článku. Je myslím důležité neplést dojmy s pojmy, resp. dojmy se zkušenostmi. Každý volí podle potřeb a sympatií, včetně mne nebo Martina. Kdysi jsem si takhle vybral Nikon místo Canonu – v oblasti potřeb poskytovaly oba přístroje to samé, ale sympatie mne přivedla k Nikonu. Teď jsem opět pokryl potřeby a s kvalitou a komfortem šel nahoru, s cenou naopak dolů.
V druhé části článku už stručněji (protože na řadu věcí jsem odpověděl v první části) popíšu svoje poznatky po půl roce práce bez zrcadla. Opět mluvím jen o Fuji X-E1, novější modely mi jen prošly rukama, tak je nemůžu hodnotit.
MÁM DÍKY FUJI LEPŠÍ FOTKY?
Ne, dobrou fotku nedělá technika, ta ji může jen limitovat nebo podpořit, resp. někdy dokonce umožnit. Ale mám kvalitnější fotky a občas mi Fuji skutečně umožní vyfotit to, co jsem dříve nemohl. Kombinace skvělých objektivů a X-Trans snímače je dokonalá a rozdíl v kvalitě je skutečně vidět.
ZKAZILO MI FUJI FOTKY?
Ano, klidně bych mohl říct, že spoustu. Ale lhal bych, zkazil jsem si je sám. Na samém začátku jsem měl tendence podléhat pocitu, že to fotí samo, že kvalita při ISO 6400 je výborná, že funkce auto ISO je pohodlná a tak dále. Všechno to je pravda a na dovolené nebo na ulici a vůbec kdekoliv, kde mi půjde o fotky pro internet nebo tisky menší velikosti, všude tam tyhle věci mohu využít. Ale pro focení aktů, kde předpokládám největší možné zvětšeniny při co nejlepší kvalitě, musím mít jako dřív všechno absolutně pod kontrolou, tedy musím fotit v manuálním režimu jako dosud a ISO držet na uzdě, jak to jen jde. Prostě nespoléhat na zázraky a nastavit si co nejlepší kombinaci parametrů, jinak je všechno věcí náhody a pak je pozdě brečet, že mám sice hezké časy, ale že ISO mohlo být klidně 1600 a nemuselo být vyšponováno na 6400.
Další problém byl zvyknout si na jiný způsob úpravy, ale to je jiná kapitola.
V ČEM VIDÍM VÝHODY BEZZRCADLOVKY, KONKRÉTNĚ FUJI?
- malá velikost a hmotnost těla i objektivů
- cena těla i cena objektivů v poměru ke kvalitě
- nekompromisní kvalita objektivů
- fresh retro design
- přesnost ostření – body po celé ploše a volba velikosti bodu
- focus peaking pro ostření s manuálními objektivy
- kvalita obrazu i při vysokých hodnotách ISO
- kvalita podání barev a kontrastu, hlavně v exteriéru
- dynamický rozsah
- intuitivní ovládání
- několik hbitých nástrojů pro práci s dynamickým rozsahem (např. samostatné zvýraznění/potlačení světel nebo stínů)
- super kvalita JPG fotek přímo z kamery
(nevěřili byste, kolik času to ušetří – s Nikonem jsem všechno fotil do RAW, teď fotím akty do JPG/RAW, ostatní většinou jen JPG a většinou můžu fotky poslat dál bez dalších zásahů, to jsem s Nikonem neznal) - zájem a podpora Fuji (nejen aktualizace firmware)
KDE VIDÍM SLABINY?
- výdrž baterií
- video – není špatné, ale ve srovnání s konkurencí neobstojí (rozhodně ne to z X-E1, novější modely jsou na tom lépe, ale podle recenzí je tady pořád co dohánět)
- rychlost ukládání fotek (chce-li konkurovat, musí se zrychlit)
- chybí krátké časy, minimálně 1/8000s (paradoxně vysoká světelnost objektivů naráží na nejkratší čas 1/4000s, často i při nejnižším ISO, když chcete fotit na nízkou clonu, je příliš světla – jediné řešení je pak ND filtr, já jsem koupil variabilní, tzv. fader)
Určitě časem přijdu na další výhody i nevýhody. Podělím se, i když už asi ne v takovém rozsahu. Spíš možná někdy udělám testy jednotlivých objektivů.
Vybírejte jak chcete a co chcete, jestli uvažujete o bezzrcadlovce, třeba vám tyto informace k něčemu budou.
Na fotografie se můžete podívat např. v letošní galerii.
odkaz na originální článek ZDE
18 - 18Shares
74
Přidejte odpověď